Declarația de la București a Grupului Atlantis: “Astăzi, educația revine ferm pe agenda globală. De Ziua Internaţională a Profesorilor, comunitatea internațională ar trebui să pună profesorii în centrul dezbaterilor.”

5 octombrie 2019

București, România

Grupul Atlantis, format din 26 de foști miniștri ai educației și șefi de state, experți în domeniul educației, în urma reuniunii organizată de Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), la București, în perioda 2-4 octombrie 2019, a adoptat o declarație privind actualele provocări cu care se confruntă domeniul educației.

Grupul Atlantis subliniază rolul profesorilor  în oferirea de răspunsuri viabile la crizele și provocările cu care se confruntă societatea globală și atrage atenția asupra nevoii unei finanțări corespunzătoare a educației din partea guvernelor naționale și a organismelor internaționale. De asemenea, Grupul Atlantis consideră că profesorii trebuie consultați și implicați mai mult în deciziile care privesc educația și societatea în ansamblul său.

“Ziua Internaţională a Profesorilor marchează o etapă semnificativă pentru educație. Lumea noastră mai are la dispoziție doar 10 ani pentru a-și îndeplini obiectivul de dezvoltare durabilă care oferă o educație de calitate și echitabilă pentru toți. Educația este din nou pe agenda globală, cu opt sute de milioane de dolari investiți în această cauză, hotărâre luată în cadrul Adunării Generale ONU de luna trecută, de la New York. Astfel de decizii sunt bine primite, deoarece pot semnala încă un angajament serios și susținut de a oferi educație pentru toți, pentru a închide un decalaj anual de finanțare estimat la 39 miliarde de dolari pe an. Pentru a-și atinge obiectivul global de educație, comunitatea internațională trebuie să învețe, de asemenea, să-și asculte profesorii.

Amploarea provocărilor cu care ne confruntăm nu trebuie subestimată. În calitate de foști miniștri ai educației, ne-am confruntat cu problemele sistemice care alimentează criza globală a învățământului. Astăzi, succesorii noștri se luptă cu aceleași provocări. La nivel mondial, peste 617 milioane de copii și tineri nu dobândesc competențele minime în lectură sau matematică, potrivit UNESCO, agenția ONU specializată pentru educație. Alte 263 de milioane de copii nu au acces la educație. Potrivit Băncii Mondiale, în țările cu venituri mici și medii, 51% dintre copiii cu varsta de până în 10 ani nu pot citi și înțelege un text simplu. Acest tip de analfabetism funcțional suprimă potențialul viitoarelor generații.

Prin urmare, eforturile reînnoite la nivel mondial pentru finanțarea educației, depuse în cadrul Adunării Generale ONU din acest an, sunt binevenite. De exemplu, în luna septembrie, comunitatea internațională a angajat 218 milioane de dolari pentru a sprijini fondul Education Cannot Wait, destinat educației în situații de urgență, și alte 600 de milioane de dolari pentru a debloca finanțarea educației în țările cu venituri mici și medii prin International Finance Facility for Education.

Comunitatea internațională trebuie să găsească banii pentru a sprijini educația. După un deceniu de stagnare, ajutorul pentru educație crește din nou. Dar și profesorii trebuie să facă parte din soluție. De Ziua Internaţională a Profesorilor, este timpul să recunoaștem și să sărbătorim contribuția lor la societatea noastră globală. Și este mai important ca niciodată ca profesorilor să li se ofere un loc la masa dialogului.

Profesorii au cea mai importantă profesie din lume. În majoritatea țărilor, profesorul este cel care le face cunoștință copiilor cu lumea literelor și a numerelor, îi învăță să citească primele propoziții și să adune sau să scadă. Profesorul este cel care îl va învăța pe copil cum să-și scrie propriul nume. Și cel mai probabil va fi un profesor cel care, în cele din urmă, îl va ajuta pe copil să descopere literatura, științele, istoria și arta. Toți elevii și părinții știu că un profesor bun este de neînlocuit. Fiecare ministru al educației știe că nu există suficienți profesori.

Cu toate acestea, în prea multe state, contribuțiile profesorilor sunt trecute cu vederea și marginalizate. Fundația Varkey, organizație globală, de caritate pentru educație, a realizat un studiu în 35 de țări și a descoperit că profesorii nu se bucură de un statut social înalt. Conform rezultatelor studiului, în majoritatea țărilor, activitatea profesorului a fost evaluată cu mult mai puțin decât cea a unui medic sau a unui avocat. Totodată, s-a observat că profesorii lucrează mult mai mult și sunt plătiți mult mai puțin față de cum sunt percepuți de majoritatea populației.

De fapt, profesorii nu primesc recunoașterea pe care o merită. În calitate de foști miniștri, recunoaștem că acest eșec se extinde către cei care sunt la guvernare. Prea des, profesorii nu participă la dezbaterile legate de politicile publice din educație. De multe ori, guvernele văd profesorii mai degrabă ca pe un concept abstract, doar din punctul de vedere al bugetelor și al statisticilor – o mulțime în marele mecanism al educației, în loc să fie recunoscuți ca un interlocutor valoros care ar trebui consultat.

Acest lucru trebuie să se schimbe. Astăzi, mai mult ca niciodată, lumea cere mai mult de la dascăli. Pe bună dreptate, guvernele văd educația ca răspuns la o multitudine de crize globale, de la violența politică, la amenințarea existențială a schimbărilor climatice. Unii susțin, de asemenea, că rolul profesorului trebuie să se schimbe și mai departe, pentru a pregăti studenții cu competențele de care vor avea nevoie pentru locul de muncă din secolul XXI.

Dar acestea sunt responsabilități enorme pentru o profesie care este deja suprasolicitată și plătită insuficient. Dacă comunitatea internațională se așteaptă ca profesorii să preia acest rol, atunci trebuie să fie pregătită să îi susțină. Aceasta înseamnă o finanțare corespunzătoare din partea guvernelor naționale și, după caz, a organismelor internaționale. Dar înseamnă, de asemenea, ascultarea nevoilor și preocupărilor profesorilor pentru a le oferi resursele de care au nevoie în clasă.

Profesorii nu așteaptă ca guvernele să îi prindă din urmă. Astăzi, există deja multe comunități de educatori din întreaga lume care lucrează pentru a împărtăși experiențe, pentru a depăși provocări și a învăța din experiențele celorlalți. Factorii de decizie la nivel mondial, guvernele naționale și societatea civilă ar trebui să sprijine aceste eforturi.

Profesorii ar trebui să aibă, de asemenea, o voce mai puternică în deciziile globale care le vor modela activitatea, inclusiv în cadrul reuniunilor internaționale și a reuniunilor pe teme educaționale. Experiența de zi cu zi a profesorilor reprezintă o valoare enormă în astfel de dezbateri și reuniunii. Până la urmă, profesorii sunt extraordinarii campioni ai schimbării.

Prin eforturi ca acestea, putem menține educația pe agenda globală, acolo unde îi este locul. Este timpul să le oferim profesorilor o voce și un loc la masa decizională.”

Declarație adoptată de toți membrii Grupului Atlantis, în urma reuniunii organizată la București, de Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), în perioda 2-4 octombrie 2019.

 

Atlantis Group este un corp format din 26 de foști miniștri ai educației și șefi de guverne din întreaga lume. Grupul internaţional de experți în domeniul educației dezbate și identifică răspunsuri la provocările cu care se confruntă educaţia globală, oferind recomandări țărilor și ministerelor de resort din întreaga lume. Grupul Atlantis a fost înființat de Fundația Varkey, organizație globală, de caritate pentru educație, și a fost lansat în cadrul Forumului Global Education & Skills 2017, la hotelul Atlantis The Palm din Dubai, Emiratele Unite.

 

Din delegația Grupului Atlantis prezentă la Reuniunea de la București au făcut parte:

 

  • Rosalia Arteaga

Președinte și vice-președinte al Republicii Ecuador [1996-1998]

  • David Coltart

Ministrul Educației, Sportului, Artelor și Culturii, Republica Zimbabwe [2009-2013]

  • Claudia Costin

Secretar de Stat pentru Educație, Rio de Janeiro [2009-2014]

  • Brother Armin Luistro

Secretar de Stat pentru Educație, Filipine [2010-2016]

  • Hekia Parata

Ministrul Educației, Noua Zeelandă [2011-2017]

  • Remus Pricopie

Ministrul Educației și Cercetării [2012-2014] și Secretar de Stat pentru Învățământ Superior [2007-2008]

  • Jo Ritzen

Ministrul Educației, Științei și Culturii, Olanda [1989-1998]

  • Sabri Saidam

Ministrul Educației și Învățământului Superior, Palestina [2015-2019]

  • Srdjan Verbić

Ministrul Educației, Științei și Dezvoltării Tehnologice, Serbia [2014-2016]

  • George Werner

Ministrul Educației, Republica Liberia [2015-2018]

Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget