Zece priorități pentru consolidarea învățământului profesional la nivel universitar

În decursul anului 2018, în cadrul Proiectului PROCSEE (Strengthening Professional Higher Education and VET in Central & South Eastern Europe) au avut loc cinci consultări naționale cu scopul de a adapta la contextul românesc recomandările formulate la nivelul consorțiului de proiect în legătură cu politicile publice necesare pentru promovarea excelenței în învățământul profesional superior. Reuniuniunile au fost găzduite de SNSPA și s-au bucurat de participarea stakeholderilor interesați în reglementarea și dezvoltarea acestui sector: reprezentanți ai guvernului, ai forurilor de reglementare, reprezentanți ai instituțiilor academice și ai angajatorilor, studenți, ONG-uri și, nu în ultimul rând, membrii și experții proiectului.

Recomandările în ceea ce privește dezvoltarea în România a învățământului profesional la nivel universitar, care au rezultat în urma acestor întâlniri consultative vizează direcții principale: (1) asumarea formală a unei identități AHE sau PHE a programelor de învățământ începând cu EQF 5; (2) revizuirea cadrului de calificări; (3) adaptarea la necesitățile educaționale regionale; (4) o mai bună organizare și monitorizare a stagiilor de practică; (5) personalizarea prcesului de învățare în favoarea studentului; (6) întărirea corespondenței dintre oferta academică și cerințele pieței muncii prin reglementarea unor proceduri care să coopteze stakeholderii în procesul educațional; (7) definiriea misiunii și viziunii învățământului prefesional la nivel universitar; (8) centrarea pe inserarea studenților pe piața muncii; (9) promovarea învățământui profesional drept o alternativă la insecuritatea de pe piața muncii; (10) susținerea și implementarea unor abordări pedagogice inovative, de tip învățare centrată pe student, capabile să genereze abilități transferabile, atât prin educație formală cât și non-formală. Promovarea educației pe tot parcursul vieții.

SNSPA este parteneră în cadrul proiectului PROCSEE, alături de Slovenia, Malta, Croația, Cehia, Ungaria și EURASHE (European Association of Institutions in Higher Education). Proiectul are în vedere consolidarea învățământului tehnic și profesional la nivel universitar, printr-o integrare pronunțată a nevoilor și cerințelor angajatorilor în cadrul programelor de studii la toate nivelurile Cadrului European al Calificărilor.

Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget