Comitetul Executiv al European Digital Media Observatory (EDMO) salută deschiderea Centrului de Transparență și publicarea primelor rapoarte oferite de semnatarii variantei consolidate a Codului de practică privind dezinformarea. EDMO invită semnatarii să fie mai preciși, clari și mai transparenți în raportarea pe care o realizează. Rapoartele publicate nu sunt în conformitate cu angajamentele asumate de semnatari.
Semnatarii Codului de practică s-au angajat, de asemenea, să acționeze în vederea dezvoltării indicatorilor structurali și să publice un prim set al acestora în termen de nouă luni de la semnarea Codului. Așa cum a solicitat Comisia Europeană, EDMO a prezentat semnatarilor o primă propunere de indicatori structurali, cu accent pe prevalența, sursele și publicul țintă al dezinformarii. Deși termenul inițial a fost deja depășit, EDMO încurajează semnatarii să stabilească un consens asupra indicatorilor cât mai curând posibil. Pentru a implementa cu succes indicatorii în toate statele membre ale Uniunii Europene, va fi nevoie atât de acces la datele oferite de platforme, cât și de resurse economice suplimentare.
Miguel Poiares Maduro, președintele Comitetului Executiv al EDMO, rezumă: „Înțelegem pe deplin că acesta este începutul unui proces. Cu toate acestea, furnizarea de rapoarte parțiale cu cifre ce nu pot fi verificate nu va contribui suficient la credibilitatea și caracterul adecvat al Codului de practică.”
EDMO își exprimă îngrijorarea cu privire la anunțul recent al Twitter de a începe taxarea pentru accesul la interfața sa de programare. Accesul la datele publice oferite de Twitter este un element cheie în cercetarea privind dezinformarea. Introducerea unei taxe pentru un astfel de acces la date are un impact grav asupra fezabilității și continuității unui număr de proiecte de cercetare și creează discriminare în rândul cercetătorilor din cauza accesului la surse de finanțare.
Claes de Vreese, membru al Comitetului Executiv al EDMO, afirmă: „Anunțul de oprire a accesului gratuit prin Twitter API pentru cercetătorii din universități pune în pericol proiectele în curs de desfășurare, precum și pe cele viitoare, de exemplu, pe cele ce vizează analiza discursului instigator la ură și dezinformarea. O taxă de acces plătită va adânci și mai mult inegalitățile existente, oferind cercetătorilor acces parțial la date și lăsând societatea în ansamblu să cunoască mai puțin decât mai mult.”
Uniunea Europeană a făcut pași ce pot fi considerați esențiali în lupta împotriva dezinformării. Se așteaptă ca, în conformitate cu Digital Services Act, Twitter să fie clasificată drept o platformă online de tip very large online platform și, în consecință, va avea la dispoziție doar patru luni pentru a se conforma pe deplin cu regulamentul impus. În plus, compania și-a asumat o serie de angajamente, ca semnatar al variantei consolidate a Codului de practică privind dezinformarea, inclusiv furnizarea de acces la date pentru cercetarea privind dezinformarea. EDMO încurajează cu tărie atât Twitter, cât și celelalte platforme să respecte aceste angajamente.
Amintim că începând din luna decembrie 2022, SNSPA participă, în calitate de Partener, în proiectul Bulgarian-Romanian Observatory of Digital Media (BROD, 101083730). BROD reunește parteneri din cinci țări și își propune să creeze un hub regional care să includă stakeholderi din domenii diferite, cu scopul detectării, analizei și combaterii dezinformării la nivel regional – în România și Bulgaria. BROD face parte din seria de hub-uri de tip European Digital Media Observatory (EDMO) care activează la nivel european, și care au drept obiectiv activități de cercetare, fact-checking și promovarea de materiale educaționale pe tema dezinformării.