Recomandări pentru practici pedagogice incluzive

Autori: María-Nieves Sánchez-Díaz, Beatriz Morgado, Ruth Cabeza-Ruiz

 

Cuvinte cheie: învățământ universitar, pedagogie incluzivă, practici didactice incluzive, recomandări, studenți cu dizabilități

 

Articolul “How can I do it?’ Inclusive faculty members make recommendations for carrying out inclusive teaching practices” își propune să treacă în revistă o serie de recomandări practice privind modelele de practici pedagogice incluzive pentru studenții cu dizabilități, aplicate de cadre didactice în mediul universitar. Aceste recomandări sunt adresate altor cadre didactice care interacționează cu studenți cu dizabilități. Cercetarea pe care au realizat-o este una calitativă și se bazează pe 42 de interviuri semi-structurate cu cadre didactice care predau în șase universități din Spania. Aceste cadre didactice au fost selectate în urma recomandării studenților cu dizabilități din universitățile care au participat la studiu, ca fiind cadre didactice care au avut un impact pozitiv în parcursul lor educațional, în funcție de mai multe dimensiuni („au facilitate procesul de învățare, au folosit strategii de predare diferite, au fost atenți la nevoile studenților, au fost flexibili și dispuși să ajute, au stabilit o relație apropiată cu studenții sau i-au făcut să se simtă că fac parte din clasă”).

 

Recomandările pe care aceste cadre didactice le consideră relevante în contextul dezvoltării de practici pedagogice incluzive pentru studenții cu dizabilități sunt împărțite în trei categorii:

  1. relația cu studenții: (1) cunoașterea studenților – comunicarea cu studenții pentru a le afla nevoile și pentru a-ți adapta stilul de predat la acestea; (2) grija față de climatul din sală – este important ca studenții să se simtă confortabil în sala de curs; (3) interacțiune naturală cu studenții – evitarea unei abordări în care să fie evident tratamentul diferențiat; (4) implicarea în proces fără temeri – lipsa de experință similiară poate să fie ducă la insecurități privind rezultatele obținute. O soluție pentru a evita aceste probleme poate fi comunicarea constantă cu studenții pentru a testa practicile implementate; (5) promovarea unui mediu de învățare confortabil – cadrul didactic ar trebui să fie „răbdător, grijuliu, înțelegător, empatic, deschis, abordabil și flexibil”; (6) abordarea acestui proces drept unul de creștere profesională și personală – viziunea față de acest proces ar trebui să fie una în care se recunoaște dezvoltarea profesională, nu trebuie înțeles ca ceva suplimentar și obligatoriu.
  2. adaptări ale procesul de predare-învățare: (7) ghidarea procesului de învățare – oferire de suport pentru a răspunde nevoilor studenților; (8) realizarea de modificări pentru a facilita participarea studenților – prin a asigura materiale alternative, flexibilitate în stabilirea termenilor limită pentru teste sau lucrări; (9) adoptarea unui limbaj incluziv în sală – studenții se simt incluși și reprezentați; (10) verificarea efectelor pe care le au modificările – prin discuții cu studenții pentru a vedea în ce măsură aceste ajustări își ating scopul.
  3. formarea cadrelor didactice: (11) colectarea informațiilor direct de la studenți – nevoile studenților pot fi diferite, așa că cel mai potrivit și eficient mod de a adapta procesul educațional este să se identifice direct de la studenți care ar fi cele mai potrivite elemente de suport pentru aceștia; (12) formarea constantă privind adaptarea procesului la nevoile studenților cu dizabilități – este un proces de învățare inclusiv pentru cadrele didactice care se poate obține fie prin participarea la sesiuni, fie prin discuții cu experți din domeniu.

 

În concluzie, studiul indică ca principale recomandări pentru crearea unui spațiu universitar inclusiv; realizarea de mici ajustări în tehnicile de predare și învățare prin care să se ofere sprijinul necesar studenților cu dizabilități sau să se dedice o mai mare atenție studenților și să conștientizeze diversitatea de dizabilități și nevoi aferente.

 

Acest text reprezintă o sinteză destinată informării comunității academice cu privire la studiile relevante în domeniul integrării studenților cu dizabilități în mediul universitar. Conținutul a fost atent selectat și sintetizat pentru a oferi informații relevante persoanelor interesate. Recomandăm parcurgerea integrală a textului dacă acesta este considerat util în procesul de cercetare.

Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget