Autor: Anne Shaw
Cuvinte cheie: atitudini din învățământul universitar; Q-methodology; incluziunea studenților cu dizabilități;
În studiul “Inclusion of higher education disabled students: a Q-methodology study of lecturers’ attitudes“, autoarea își propune să analizeze atitudinile profesorilor față de studenții cu dizabilități plecând de la asumpția că aceste atitudini sunt element cu impact major asupra experiențelor și succesul studenților cu dizabilități. Astfel, evaluarea atitudinilor profesorilor este o etapă importantă pentru dezvoltarea de strategii, politici și practicii universitare, dar și pentru îmbunătățirea satisfacției și rezultatelor acestor categorii de studenți. O atitudine ableistă a profesorilor poate contribui la faptul că studenții cu dizabilități se vor confrunta mai degrabă cu excluderea decât cu un sentiment de apartenență la universitate. Ableismul implică crearea unei dihotomii între „ei” (stigmatizat) și „noi” (normal) și care dăunează studenților cu dizabilități din învățământul superior.
Astfel, autoarea utilizează Q-Methodology care combină tehnicile cantitative și calitative pentru a explora atitudinile profesorilor față de dizabilitate și incluziunea studenților cu dizabilități în învățământul universitar.
Rezultatele studiului indică o serie de preocupări ale profesorilor, cu potențial pentru îmbunătățirea politicilor și practicilor incluzive cum ar fi:
- formarea obligatorie – conștientizarea dizabilităților, inclusiv diferite profiluri de dizabilități, ableism și reprezentarea dizabilităților; pedagogia anti-ableistă, inclusiv educația afirmativă pentru neurodiversitate și acomodările pentru evaluare, tehnologiile digitale, inclusiv tehnologia asistivă.
- alocarea de timp și resurse pentru implementarea abordărilor incluzive
- împărtășirea de expertiză și resurse între personal
- grupe mai mici de studenți
- comunicare cu Serviciile pentru Dizabilități
- reprezentarea pozitivă a dizabilităților în materialele promoționale ale universității.
Autoarea consideră că formarea propusă are capacitatea de a îmbunătăți expertiza și încrederea în implementarea abordărilor incluzive. Acest lucru ar reduce dependența de ajustările rezonabile individuale, care consumă timp și resurse. Totodată, acest set de recomandări ar sprijini mai mult profesorii în procesul de a asigura studenților cu dizabilități sentimentul de apartenență și dezvolta un mediu incluziv.
Acest text reprezintă o sinteză destinată informării comunității academice cu privire la studiile relevante în domeniul integrării studenților cu dizabilități în mediul universitar. Conținutul a fost atent selectat și sintetizat pentru a oferi informații relevante persoanelor interesate. Recomandăm parcurgerea integrală a textului dacă acesta este considerat util în procesul de cercetare.