Efectele serviciilor dedicate persoanelor cu dizabilități asupra succesului academic

Autori: Antje Römhild și Alfons Holledere

 

Cuvinte cheie: studenți cu dizabilități; învățământ universitar; servicii pentru studenții cu dizabilități; integrare; succes academic

 

În articolul “Effects of disability-related services, accommodations, and integration on academic success of students with disabilities in higher education. A scoping review“, autorii au realizat o recenzie a studiilor empirice publicate în perioada 2008-2022 privind impactul pe care îl au serviciile suport oferite persoanelor cu dizabilități asupra rezultatelor educaționale ale acestora. Acest aspect este relevant pentru că cercetările asupra succesului și abandonului studenților în învățământul universitar explorează relațiile dintre caracteristicile studenților, instituții și factori externi. Spre exemplu, modelul de acțiune instituțională explică cum mediile favorabile și incluzive, sprijinul instituțional, integrarea academică și socială pot influența pozitiv învățarea și succesul studenților, mai ales în primul an, contribuind la dezvoltarea unui sentiment de apartenență, mai ales pentru studenții cu dizabilități.

Rezultatele cercetării indică faptul că studiile cantitative privind serviciile pentru studenții cu dizabilități au arătat corelații mici sau moderate cu succesul educațional, fără efecte statistice semnificative. Explicațiile ar fi legate de faptul că intervențiile și serviciile suport nu par să răspundă nevoilor studenților sau sunt prea scurte. Însă, au fost evidențiate o serie de programe cu impact asupra rezultatelor educaționale, cum este de exemplu coaching-ul academic care a fost introdus ca o alternativă la serviciile obținute, acest program având efecte semnificative asupra rezultatelor educaționale.

În schimb, în cadrul cercetărilor calitative, care au inclus studenți cu dizabilități ca respondenți, s-a evidențiat faptul că promovarea sănătății, precum și integrarea socială și academică, reprezintă cele mai promițătoare intervenții pentru îmbunătățirea succesului academic al studenților cu dizabilități. De asemenea, studiile calitative au demonstrat efectele pozitive ale acomodărilor de evaluare, programelor de mentorat pentru adaptare și orientare în campusul universitar, precum și sprijinului din partea colegilor asupra succesului academic al studenților.

Autorii concluzionează că au identificat rezultate contrastante în ceea ce privește efectele măsurilor instituționale asupra succesului studenților cu dizabilități. Explicațiile privind aceste rezultate sunt legate de faptul că există tipuri diferite de intervenție și evaluare a rezultatelor, cercetările studiate fiind mai degrabă parțial comparabile.

 

Acest text reprezintă o sinteză destinată informării comunității academice cu privire la studiile relevante în domeniul integrării studenților cu dizabilități în mediul universitar. Conținutul a fost atent selectat și sintetizat pentru a oferi informații relevante persoanelor interesate. Recomandăm parcurgerea integrală a textului dacă acesta este considerat util în procesul de cercetare.

Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget