Autori: Sally Everett & Gina Oswald
Cuvinte cheie: design universal; curriculum incluziv; învățământ superior; cercetare participativă; materiale de învățare accesibile
Articolul “Engaging and training students in the development of inclusive learning materials for their peers” explorează modul în care universitățile pot susține dezvoltarea de materiale de învățare accesibile și incluzive, în contextul unui număr tot mai mare de studenți cu dizabilități care acced în învățământul superior și pe fondul reducerilor de finanțare pentru susținerea acestor studenți, în special în Regatul Unit. Autorii, Sally Everett și Gina Oswald, au desfășurat un proiect în două universități, una din Regatul Unit și una din Statele Unite, unde studenți au fost implicați în adaptarea și dezvoltarea de materiale de învățare pentru colegii lor cu dizabilități, ca o metodă de a încuraja incluziunea în mediul universitar și de a susține dezvoltarea de materiale adecvate contextelor specifice ale studenților cu resurse reduse.
Cu un procent semnificativ de studenți care raportează dizabilități în ambele țări, legislațiile din SUA (prin Rehabilitation Act din 1973 și Americans with Disabilities Act) și Regatul Unit (prin Equality Act din 2010) garantează acces egal la educație. Odată cu scăderea finanțării măsurilor de educație incluzivă și cu reducerea burselor pentru studenții cu dizabilități de către guvernul britanic în 2014, s-au amplificat discuțiile privind necesitatea unui curriculum incluziv. În acest context, studiul de față își propune să testeze o metodă de a implica studenții în dezvoltarea materialelor incluzive și să evalueze impactul acestei abordări asupra percepțiilor și atitudinilor lor.
Studiul a implicat două universități similare din Regatul Unit și SUA, ambele cu un număr semnificativ de studenți cu dizabilități. În cadrul proiectului, zece studenți din Regatul Unit și doi din SUA au fost angajați și instruiți să adapteze materialele de învățare pentru a le face accesibile colegilor cu dizabilități. Aceștia au fost intervievați pentru a identifica provocările întâmpinate, nivelul de înțelegere și percepțiile lor despre incluziune. Metodologia s-a bazat pe o analiză tematică a interviurilor, utilizând software-ul NVivo pentru a identifica teme relevante, precum „parteneriatul” și „schimbarea atitudinilor”.
Proiectul a avut două elemente cu impact major, respectiv, promovarea parteneriatului între studenți și schimbarea atitudinilor față de incluziune. Studenții implicați în proiect au menționat că și-au îmbogățit înțelegerea dificultăților întâmpinate de colegii lor cu dizabilități și au apreciat oportunitatea de a contribui la facilitarea incluziunii. Unii dintre ei, în special cei din SUA, înțelegeau mai bine importanța materialelor accesibile, în timp ce studenții din Regatul Unit au mărturisit că au început să conștientizeze această nevoie abia pe parcursul proiectului acesta.
Studiul a demonstrat o schimbare semnificativă a atitudinilor față de accesibilitate și dizabilitate. Înainte de proiect, mulți dintre studenții din Regatul Unit erau mai puțin conștienți de obstacolele întâmpinate de colegii lor cu dizabilități. Pe parcursul proiectului, aceștia au descoperit importanța facilitări de materiale de învățare accesibile. În SUA, studenții păreau deja mai bine informați asupra principiilor de design universal, dar proiectul a adâncit această înțelegere și a întărit angajamentul lor față de incluziune.
S-au identificat unele dificultăți în realizarea acestui tip de proiect. Studenții din Regatul Unit au semnalat o lipsă de colaborare din partea unor membri ai facultății, care nu erau întotdeauna disponibili sau dispuși să ofere materialele necesare pentru adaptare. În plus, mulți profesori nu erau familiarizați cu importanța adaptării documentelor pentru studenții cu dizabilități, ceea ce a generat întârzieri și provocări suplimentare în finalizarea sarcinilor. În schimb, studenții din SUA au întâmpinat mai puține bariere și au remarcat deschiderea și suportul din partea facultății, care a apreciat efortul de adaptare a materialelor.
Studiul sugerează că implicarea studenților în dezvoltarea de materiale de învățare accesibile poate contribui semnificativ la schimbarea atitudinilor față de dizabilități și la îmbunătățirea incluziunii în învățământul superior. Deși limitat ca dimensiune, proiectul a subliniat diferențele culturale între cele două instituții și a evidențiat necesitatea de a continua cercetările în această direcție. Autorii propun ca implicarea studenților în astfel de inițiative să devină o practică mai răspândită, având în vedere beneficiile reciproce pentru studenții cu și fără dizabilități.
Acest text reprezintă o sinteză destinată informării comunității academice cu privire la studiile relevante în domeniul integrării studenților cu dizabilități în mediul universitar. Conținutul a fost atent selectat și sintetizat pentru a oferi informații relevante persoanelor interesate. Recomandăm parcurgerea integrală a textului dacă acesta este considerat util în procesul de cercetare.