Autori: Anita Blakstad Bjørneråsa, Eli Langørgena, Aud Elisabeth Witsøb, Lisbeth Kvamb, Daniel Myhrc, Jenny Marie Ragnhild Andersend, Gemma Goodallb and Sissel Horghagen
Cuvinte cheie: studenți cu dizabilități; învățământ universitar; co-creație; cercetare-acțiune participativă; vocea studenților; student ambasador
Cercetarea “Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future” își propune să examineze modul în care studenții cu dizabilități cu rol de ambasadori în universitate, în colaborare cu cercetătorii și personalul universitar, au desfășurat acțiuni de promovare a incluziunii. Studiul se concentrează pe perspectivele acestor studenți și analizează următoarea întrebare de cercetare: Care sunt experiențele și reflecțiile studenților cu dizabilități în legătură cu dezvoltarea și implementarea acțiunilor de promovare a incluziunii în universități? Autorii contextualizează importanța cercetării ținând cont de faptul că studiile continuă să înregistrează probleme în transformarea politicilor de incluziune și de promovare a oportunități egale de învățare, în practici concrete în mediul universitar. Astfel, cercetătorii subliniază pe de o parte necesitatea ca universitatea să dezvolte strategii care să se bazeze pe experiențele și capacitățile studenților, precum și să îi implice activ în dezvoltarea unor practici incluzive, pentru a atinge obiectivele politice de incluziune. În același timp, această implicare are efecte pozitive și asupra studenților implicați deoarece le oferă cadrul pentru de a-și demonstra cunoștințele într-o manieră cu impact pozitiv asupra sistemului și mediului de învățarea, simțindu-se mai împuterniciți.
Implicarea studenților cu dizabilități în procese de co-creare a politicilor și măsurilor menite să îmbunătățească mediul universitar a transformat structurile de practică și putere, a creat noi relații și modalități de colaborare, și a facilitat reexaminarea conceptelor legate de dizabilitate. Acest lucru este extrem de relevant mai ales dacă ținem cont de faptul că cercetările subliniază lipsa de cunoștințe și conștientizare privind dizabilitățile în rândul personalului universitar, iar interacțiunile cu studenții cu dizabilități pot contribui la o conștientizare sporită, la atitudini incluzive și orientate către diversitate. În cadrul acestui studiu, ambasadorii au subliniat că au avut un impact asupra cunoștințelor și atitudinilor personalului. Vizibilitatea persoanelor cu dizabilități ca membri ai comunității academice poate amplifica conștientizarea și genera oportunități de învățare, așa cum s-a demonstrat în acest studiu. Această vizibilitate poate, la rândul său, să conducă la crearea unor medii de lucru și educaționale unde se practică atitudini și limbaje mai incluzive și asumate în cheia diversității.
Rezultatele acestui studiu subliniază importanța implicării studenților în procesele decizionale care îi vizează direct. Implementarea unor astfel de strategii este considerată un pas esențial către promovarea practicilor incluzive.
Acest text reprezintă o sinteză destinată informării comunității academice cu privire la studiile relevante în domeniul integrării studenților cu dizabilități în mediul universitar. Conținutul a fost atent selectat și sintetizat pentru a oferi informații relevante persoanelor interesate. Recomandăm parcurgerea integrală a textului dacă acesta este considerat util în procesul de cercetare.