Strategii de învățare
Pe parcursul studiilor universitare procesăm foarte multă informație, din multe arii, de multe ori în același timp, ceea ce poate fi o provocare. Pentru că sunt diferențe semnificative între modurile de predare și de învățare pe care le folosim, de obicei, în liceu, și modurile de predare și de învățare specifice mediului academic, poate fi necesar să înveți cum să înveți, chiar dacă ai terminat liceul cu note foarte bune.
Este puțin probabil să funcționeze metoda învățării de dinafară, la fel cum e puțin probabil să poți parcurge toată materia într-un timp scurt și să reții multe informații, dacă nu ai participat la cursuri și seminare și dacă nu ai lucrat la proiecte pe parcursul semestrului.
Iată câteva sugestii referitoare la cum să îți crești șansele de a învăța eficient:
Asigură-te că experiența ta de învățare este potrivită pentru tine:
- Participă activ la cursuri și seminare: ascultă, ia notițe, pune întrebări, cere explicații, discută cu profesorii în pauze sau în timpul orelor de consultații. Vei învăța din clasă.
- Discută cu tutorele de an/ directorul de masterat/ coordonatorul de Practică/ alți reprezentanți ai structurilor universității referitor la planul tău de carieră și cere informații și sfaturi cu privire la piața muncii, nevoile tale de formare, internship-uri, oportunități de angajare etc.
- Participă la conferințe profesionale, webinarii, field trips, simulări, evenimente la care sunt invitați practicieni și profesori din alte centre universitare, urmărește documentare și prezentări online, urmărește site-uri de specialitate și conturile de social media ale personalităților din domeniu, citește presa și lucrări de specialitate recente. Vei cunoaște astfel mai multe perspective asupra domeniului și vei putea decide mai repede ce anume ți se potrivește.
- Fă un internship, devino voluntar pentru organizarea unui eveniment din domeniul care te interesează, lucrează un timp pro bono pentru o organizație din aria ta de interes, caută un program prin care poți face shadowing, caută-ți un mentor din domeniu. Experiența ta directă de lucru și discuțiile unu la unu cu oameni care știu cum merg lucrurile în industria/ domeniul ales de tine sunt de neînlocuit.
- Identifică una sau mai multe persoane împreună cu care să înveți și cu care să lucrezi la proiecte. Discuțiile cu ei și lucrul cot la cot te vor ajuta să descoperi mai multe și să reții mai repede informații esențiale.
Planificarea activității de învățare
- Stabilește, pentru fiecare zi de lucru, ce anume vei învăța (to do list) (de ex.: marți voi citi capitolul al treilea din cursul A).
- Stabilește când vei învăța. Unele persoane preferă să învețe dimineața devreme, altele în timpul zilei, altele noaptea.
- Stabilește cât timp vei învăța. Gândește-te cât timp te poți concentra să citești. Fie că poți fi atent/ă 15 minute, fie că poți fi atent/ă 60 de minute fără pauză, ia în calcul acest lucru atunci când îți planifici timpul pentru învățat.
- Alege-ți locul în care vei învăța. Ia în calcul cât este de zgomotos, de cald, de confortabil, de luminos etc. Caută diferite variante și observă ce funcționează cel mai bine pentru tine.
- Minimizează lucrurile care te pot distrage.
Cum să înveți, ca să-ți aduci aminte
Lipsa timpului ne face uneori să amânăm învățatul pentru ultimele zile înainte de examen. Cum de multe ori cantitatea de informație pe care trebuie să o reținem, ca să putem înțelege următoarele module sau cursuri, este mare, învățatul pe ultima sută de metri poate face ca experiența să fie una superficială. Când încercăm să reținem multe informații într-un timp scurt, intră în joc memoria noastră de scurtă durată (este un fel de cache memory), care va face față pentru un timp scurt. Ne vom aminti mâine, la examen, o parte din ce am citit astă noapte, dar peste câteva săptămâni vom fi uitat deja mare parte din curs. Acest lucru se întâmplă pentru că memoria de scurtă durată se golește automat, pentru a putea face loc altor informații cu care vom opera pe termen scurt. Rezultatul pe termen lung este că deși am citit mult într-un timp scurt, uităm cea mai mare parte a lucrurilor citite.
Pentru a trimite noile informații în memoria de lungă durată, adică pentru a le transforma în cunoștințe cu care putem lucra în contexte și momente diverse, este nevoie să le ancorăm în plasa de cunoștințe pe care deja le avem și să le punem la lucru, adică să pregătim teme de seminar, eseuri, proiecte, pe parcursul mai multor luni.
Desenează o hartă conceptuală
Harta conceptuală este un desen pe care îl facem pentru a sistematiza informațiile noi și pentru a le reține în relație unele cu altele. Pentru aceasta ai nevoie de a foaie albă și de culori sau de un alt mediu în care să poți scrie și desena (Whiteboard, un document Word, Canva etc.). Vei începe prin a identifica un concept central, pe care îl vei nota în mijlocul paginii, după care vei găsi alte 15-20 de concepte înrudite, pe care le vei nota în jurul conceptului central, ca o constelație, așezându-le de la general la particular. În următoarea etapă vei desena linii care să unească între ele conceptele înrudite. Poți folosi linii drepte sau linii șerpuite pentru a uni conceptele. Unele persoane preferă să deseneze liniile șerpuite și să scrie conceptele pe linia șerpuită, ca și cum linia ar fi o palmă deschisă, care ține conceptul în ea. Unele persoane consideră că este de ajutor să deseneze o astfel de hartă cu culori diferite, pentru a desemna înrudirea dintre concepte.
Lucrează în echipă
Discută cu alte persoane despre ceea ce înveți. Pune întrebări colegilor de echipă, atunci când faceți proiecte, discută cu profesorii, cu tutorele de an/ directorul de masterat. Simplul fapt că discuți cu alte persoane despre acel subiect te va ajuta să îți îmbogățești cunoștințele și să le ancorezi în ceea ce știi deja, iar mai târziu va fi mai ușor să îți amintești. Atunci când ai de făcut proiecte, alege cu cine vei lucra, astfel încât să vă fie ușor să colaborați. Stabiliți de la început cine ce sarcini va prelua în cadrul proiectului și faceți ședințe periodic, pentru a vedea cum progresați. Colaborează cu persoane cu abilități complementare celor pe care le ai și învață de la ele. Urmărește colege și colegi care fac proiecte foarte bune și învață de la ele cum lucrează. Vezi dacă ți se potrivesc și ție aceleași metode de lucru.
Dă-ți un test, să vezi ce ai reținut
După ce ai citit un capitol din curs sau după ce ai urmărit un material despre un concept, caută să vezi ce ai reținut. Caută teste de auto-evaluare (uneori le vei găsi chiar în curs) și repetă-le până când obții punctajul maxim. Prin auto-testare îți fixezi cunoștințele.
Explică altei persoane ceea ce ai învățat
Atunci când știm bine un subiect, ne este ușor să îl explicăm alte persoane. Munca pe care o facem atunci când ne pregătim să explicăm altei persoane ce înseamnă un concept, o idee, un fenomen, care sunt pașii unui proces etc. face să se fixeze mai bine în mintea noastră cunoștințele pe care le avem. Îi poți explica și animalului tău de companie ce ai învățat. Important este să ai public. Ajută să vorbești cu voce tare când explici altcuiva ideile noi pe care le-ai aflat. Implică mai multe simțuri, ceea ce face să se ancoreze mai bine noile cunoștințe în mintea ta.
Procrastinează cu moderație
Atunci când avem multe de făcut și atunci când avem de făcut lucruri care nu ne plac sau care ne sperie, tindem să amânăm să începem să lucrăm. Acest lucru ne face doar să pierdem timp prețios și, eventual, să ne simțim vinovați că pierdem timpul în loc să lucrăm. Uite cum poți face ca să fii mai eficient:
- Începe ziua cu task-ul care te sperie. Vei vedea că, lucrând, task-ul se va rezolva mai ușor decât credeai. „Ochii sperie, mâinile bucură!”, spun bătrânii.
- Stabilește un program fix de lucru, de la începutul zilei. Atunci când știi la ce oră începi să lucrezi și la ce oră te vei opri, mai ales dacă ai stabilit deja ce vei face pentru relaxare după ce termini lucru, va fi mai ușor să te concentrezi pe activitatea pe care o ai de făcut.
- Lucrează intens și în doze moderate. De exemplu, pentru 25 de minute concentrează-te 100% pe ceea ce ai de făcut, apoi ia o pauză de 5 minute. Apoi lucrează pentru alte 25 de minute, apoi ia o nouă pauză.
- Dezactivează notificările pentru toate aplicațiile care te pot distrage de la lucru.
- Fii un bun prieten pentru tine. După ce ți-ai stabilit obiectivele academice, după ce ți-ai făcut agenda pentru semestrul și săptămâna în care ne aflăm, după ce ai stabilit lista de obiective pentru ziua în curs, ține-te de ceea ce ai decis pentru tine. După ce ai făcut ceea ce ți-ai propus, premiază-te cu o pauză, cu o plimbare, cu o ieșire etc.