Managementul timpului

Perioada în care ești student/ă se suprapune, pentru multe persoane, cu perioada în care lucrezi la unul dintre primele tale locuri de muncă și cu perioada în care cauți să îți creezi portofoliul de specialist/ă în domeniul ales de tine. Activitățile de voluntariat, internship-urile, participarea la evenimente specifice domeniului tău de activitate (conferințe, workshop-uri, etc.), activitățile pe care vrei să le faci în timpul tău liber și alte îndatoriri pe care le ai se pot aduna și zilele pot deveni copleșitoare, dacă nu îți faci un program care să ți se potrivească.

 

Principii de lucru pentru realizarea agendei personale de lucru:

  • Identifică obiectivele pe care le ai în legătură cu școala, cu locul de muncă, cu viața ta personală. Raportează-te la semestrul care tocmai începe. Stabilește ce este foarte important pentru tine și pune-ți în ordine prioritățile. Prioritățile fiecărei persoane sunt diferite. Poți urmări în paralel mai multe obiective, însă trebuie să știi clar care dintre ele sunt foarte importante și pe care te vei concentra.
  • Gândește-te ce ai de făcut pentru a-ți atinge fiecare dintre obiective. Notează-ți într-un document toate activitățile importante pe care le ai de făcut pe parcursul aceclui semestru pentru a atinge fiecare obiectiv. De ex.: proiect de grup seminar Disciplina 1, proiect individual Disciplina 2, eseu Disciplina 3.
  • Împarte activitățile complexe în sub-activități pe care le poți gestiona într-un timp mai scurt. De ex.: pentru realizarea unui proiect mai amplu, activitatea 1 poate privi identificarea surselor și salvarea lor, activitatea 2 poate privi parcurgerea surselor și notarea ideilor relevante, activitatea 3 poate privi scrierea unui prim draft al primului subcapitol al lucrării pe care o ai de scris etc.
  • Estimează de cât timp ai nevoie pentru fiecare sarcină în parte.
  • Alege un calendar și o agendă zilnică (pot fi tipărite sau online). Important este să alegi modalitatea optimă pentru tine.
  • Blochează datele cheie în agenda ta: termene de predare ale unor proiecte, toate cursurile, seminarele și laboratoarele pe care le vei parcurge în acel semestru, confom orarului.
  • Împarte activitățile în: importante și urgente, importante dar nu urgente, puțin importante și urgente, puțin importante și nu urgente. Ocupă-te de ele în funcție de cât de importante sunt și în ordinea urgenței.
  • Completează în agendă toate activitățile pe care le ai de făcut, pe zile și ore.
  • Deleagă activitățile pe care alte persoane le pot face în locul tău.

 

Cum să-ți faci un plan de lucru săptămânal 

E bine ca înainte de începutul unei noi săptămâni să îți faci un plan mai detaliat referitor la ce vei face în fiecare zi. Unele persoane fac planificarea detaliată duminică după-amiaza. Chiar dacă nu vei opta pentru această variantă, e important să nu lași planificarea pe luni dimineața. Așa vei fi ști din timp tot ce ai de făcut în fiecare zi a săptămânii și vei fi productiv și luni. Îți vei spori șansele să îți atingi obiectivele.

Chiar și în săptămânile în care poate că nu faci activitățile obișnuite altă dată, care te ajutau să îți structurezi timpul (de ex. să mergi marțea și joia la bibliotecă, să lucrezi la proiecte), este util să îți pregătești o listă de activități pentru fiecare zi.

 

Acestea sunt câteva modalități prin care îți poți desena planul săptămânal de activitate:

  • Folosește o agendă electronică sau ia-ți o agendă tipărită, care să îți placă (dimensiune, greutate, culoare, design), și pune-ți, înainte de începerea săptămânii, toate activitățile în ea, pe zile. Include în agendă și activitățile care au loc fizic, de exemplu mersul la cursuri, și activitățile care au loc online, cum ar fi participarea la un webinar.
  • Adaugă în agenda zilnică toate activitățile importante pe care le ai de făcut, nu doar pe cele legate de școală. Ex: mersul la dentist, mersul la cumpărături, treburile domestice, mersul la cinema, participarea la o petrecere etc.
  • Fă un test! Cu toții descoperim testând ce funcționează cel mai bine pentru noi. Vezi cum funcționează pentru tine planul pe care l-ai pregătit pentru o săptămână și ajustează apoi, în funcție de asta, planul pentru următoarea săptămână.
  • Programează-ți activitatea zilnică în slot-uri de câte o oră sau de treizeci de minute. Include în agenda ta și pauze! Oricât de mult ai avea de muncit, pauzele sunt necesare pentru a te hidrata, a face mișcare, a dormi etc. Un om nedormit, nemâncat și deshidratat va face din ce în ce mai greu față lucrurilor pe care le are de rezolvat.
  • Dacă descoperi că ai pus prea multe activități pe listă și că la finalul săptămânii lucrurile par că nu au mers deloc bine, caută să vezi de ce. Au fost prea multe activități? Ai estimat bine timpul necesar realizării lor? Au apărut lucruri neprevăzute, care te-au dat peste cap? Ai procrastinat mai mult decât ai fi vrut? Ajustează-ți așteptările și obiceiurile, astfel încât să fii (mai) productiv/ă și mai mulțumit/ă de rezultatele tale săptămâna viitoare!
  • Bucură-te de rezultatele pe care le obții! Găsește o modalitate care să te facă să simți că celebrezi noul tău mod de lucru! Fie că în sfârșit ai timp să faci acel lucru care îți place, dar pentru care nu ai avut vreme mult timp, fie că te răsfeți cu ceva bun, e important să te recompensezi pentru noul tău obicei de a-ți planifica deștept timpul! Te va ajuta să continui să faci ceeav ce îți place și ceea ce trebuie, în timpul pe care îl ai.
Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget