CV-ul este un document de prezentare a competenţelor profesionale, abilităţilor, calificărilor, precum şi a experienţei acumulate. De asemenea, CV-ul reprezintă şi o formă de promovare a propriei persoane. CV-ul nu este o autobiografie, ci un document care trebuie să conţină datele importante şi relevante despre aplicant, astfel încât să atragă atenţia posibilului angajator. De cele mai multe ori, CV-ul reprezintă primul contact al aplicantului cu un posibil angajator.
Orice CV este o primă dovadă asupra capacității tale de a te prezenta, de a te organiza. Un CV este realizat într-un mod foarte subiectiv și indică faptul că știi să te pui în valoare. Pe de altă parte însă, același document, dacă nu este bine întocmit, s-ar putea să te scoată din joc încă de la început. Un CV neglijent făcut arată nu ești capabil nici măcar să te prezinți. CV-ul nu este o autobiografie, ci o modalitate de informare, o carte de vizită.
Există reguli de realizare a unui CV, dar nu este obligatoriu să copiem, cu fidelitate, modelele propuse. Ele pot fi adaptate propriei personalități. Există un paradox legat de acest document: pe de o parte el trebuie să fie foarte personal, iar pe de altă parte trebuie să respecte anumite reguli.
Un CV nu este citit la început de potențialul angajator, este scanat. Abia apoi, eventual, dacă atrage atenția, este parcurs cu atenție. Nu poți niciodată avea certitudinea că un CV este citit. Pentru a avea mai multe șanse, trebuie ca documentul să fie lizibil, informațiile irelevante să fie lăsate la o parte, informația trebuie să fie bine organizată.
Secțiunea educațională vs. secțiunea profesională, pe care o scoți în evidență? Depinde. Dacă ești student sau aproape absolvent, este bine să începi cu partea academică. Dacă aplici într-un domeniu în care se pune preț pe experiență (comunicare, IT) este bine să începi cu experiența profesională.
Scopul unui CV este acela de a ne face o prezentare cât mai clară şi eficace, care să atragă atenţia, astfel încât angajatorul la care intenţionăm să aplicăm sa fie interesat de pregătirea noastră profesională, de capabilităţile nostre şi să ne cheme la interviu.
Există două tipuri de CV:
CV academic – cuprinde informaţii referitoare la pregătirea academică şi activitatea ştiinţifică (publicaţii, coordonare/participare proiecte, prezentări susţinute la conferinţe, sesiuni de comunicare etc.). Este documentul cu care aplicăm pentru diferite programe de studii universitare, burse, conferințe ș.a.m.d.
CV profesional – cuprinde informaţii referitoare atât la pregătirea academică cât şi la activitatea profesională derulată până la momentul întocmirii documentului.
La întocmirea unui CV trebuie avute în vedere următoarele aspecte:
Trebuie să aibă o notă generală și pe termen lung: (vreau să urmez o carieră în domeniul/să obțin o poziție în…unde pot să-mi folosesc aptitudinile…..)
Absolvent al Facultății de Marketing din cadrul…, masterand în Marketing Strategic, am o experiență de trei ani in domeniu și rezultate vizibile pe piață și doresc un post de analist marketing.
Decât să scrii lucruri foarte generale, mai bine transformi Obiectivul de carieră într-o scurtă descriere care să cuprindă cele mai importante elemente despre tine: doctorand în…, cu o experiență de zece ani în domeniul…
Trebuie să conţină numele şi prenumele, în niciun caz porecle. De asemenea, nu trebuie folosită adresa e-mail de la angajatorul curent, în cazul în care aplicantul este angajat, dar se află în căutarea unui alt job.
În cazul în care aplicantul are o adresă de domiciliu temporară, diferită de adresa de domiciliu permanentă, situaţie întâlnită frecvent în cazul studenţilor, atunci se completează ambele adrese.
În ordinea inversă realizărilor și cu menționarea titlurilor lucrărilor de master, licență. Poți specifica și realizările școlare, dar numai dacă ai fost printre cei foarte buni (20%).
Pot fi menţionate:
Trebuie incluse și stagiile de practică. Importantă este evoluția ta, potențialul de creștere pe care îl ai. Angajatorii privesc în perspectivă, fac o investiție umană. Joburile trebuie trecute în ordine inversă. Există și varianta de a diviza această secțiune în două:
Abilităţile pot fi soft skills adică abilităţi soft sau aptitudini soft şi hard skills adică abilităţi hard sau aptitudini hard.
Soft skills
Termenul se referă la competenţele interpersonale, asociate inteligenţei socio-emoţionale. Sunt greu cuantificabile. Aceste aptitudini depăşesc graniţa aptitudinilor profesionale şi sunt extrem de importante pentru angajator. În cazul unor candidaţi cu competenţe profesionale similare, aptitudinile soft sunt cele care fac diferenţa şi determină decizia angajatorului, interesat de creşterea eficienţei şi productivităţii organizaţiei pe care o conduce.
Exemple de aptitudini soft: comunicarea interpersonală şi publică, orientarea către rezultate, flexibilitatea, adaptabilitatea, creativitatea, lucrul în echipă, gândirea creativă, gândirea strategică, negocierea şi rezolvarea conflictelor, managementul timpului şi al priorităţilor, persuasiune etc.
Hard skills
Aptitudinile hard se referă la cunoştinţele/abilităţile profesionale care se învaţă în timpul anilor de şcoală şi care se dobândesc prin experienţă, prin programe de training. Pot fi definite, evaluate şi măsurate.
1.Păstrează totul simplu: nimeni nu va citi un CV înzorzonat. Acesta este un document prin care atragi atenția asupra capacității tale de muncă, a reușitelor, competențelor și cunoștințelor tale teoretice și tehnice. Este imaginea ta, de aceea ar trebui să-l faci să funcționeze în favoarea ta.
2. Realizările trebuie să fie vizibile: pentru asta, este nevoie să folosești verbe active („am realizat”, „am condus”, „am planificat”, „am organizat”). Nu este nevoie să scoți în evidență ideile prin tot felul de semne, cu cât documentul este mai ușor de citit cu atât ai șanse mai mari să fii invitat la interviu.
3. Cronologia inversă: da, este mai ușor să completezi experiența plecând de la grădiniță. Totuși ar fi indicat să completezi rubrica de studii cu ultima școală absolvită, iar experiența profesională cu ultimul loc de muncă, după care continui tot în ordine inversă cu următoarele, inclusiv liceul. Nu uita să menționezi numele angajatorului, data de început și de sfârșit a jobului, poziția ocupată și, foarte important, o mică descriere a acestuia, plus realizările tale. Dacă este pentru prima dată când ești în căutarea unui job, ar fi bine să completezi orice experiență crezi că poate fi relevantă pentru jobul la care aplici, indiferent dacă a fost plătită sau nu (la urma urmei, pe noul angajator nu-l interesează cât ai cîștigat tu din acea activitate, ci experiența pe care ai dobândit-o acolo).
4. Fii sincer: minciuna nu numai că are picioare scurte, dar te poate face să ratezi oportunitățile de care ai nevoie pentru a te lansa în carieră. Dacă adaugi de la tine perioade lucrate la companii mai mult sau mai puțin fictive nu numai că faci potențialul angajator să-și piardă timpul, dar dacă informația data de tine este verificată și se află că ai mințit nu numai că te alegi cu o reputație de neserios (ori seriozitatea este foarte importantă atunci când aplici pentru un job), dar poți să spui adio job-ului pentru care ai aplicat. Adică ai pierdut nu numai timpul dar și o bună oportunitate. Atunci când descrii abilitățile și calificările, încearcă să fii original și cinstit – toți candidații sunt dinamici, proactivi și au abilități deosebite în relațiile interpersonale. Diferența dintre „Sunt foarte bun la munca în echipă” plus „Practic paintball” și „Experiența jocului de paintball m-a ajutat să îmi dezvolt abilitățile de muncă în echipă” poate fi relevantă.
5. Aptitudini IT: menționează în CV tot ceea ce știi să faci în domeniul computerelor, dar numai lucruri pe care știi să le faci bine, altfel riști ca la interviu, dacă ești întrebat de vreo operație, să pari ridicol fiindcă nu știi sau nu ai mai făcut-o demult.
6. Fii atent la lungimea documentului: Dacă CV-ul tău este relevant și bine realizat, nu e nicio problemă dacă îl faci de trei pagini. Nu este nevoie să te înghesui pe o pagină lăsând informații importante nemenționate, dar nici nu este bine să te lungești fără să ai, cu adevărat, ceva de spus. Dacă potențialul angajator se va chinui să înțeleagă ceva din multitudinea de informații prezentate își va pierde repede interesul și va trece la altul.
Dacă ești un proaspăt absolvent, două pagini ar trebui să fie suficiente; doar cei cu o experiență vastă ar trebui să scrie mai mult de trei pagini. Nu ocupa spațiu prețios în CV-ul tău! Ar trebui să incluzi locuri de muncă irelevante doar dacă lipsa acestora ar crea un spațiu foarte mare între celelalte locuri de muncă.
7. Filtrează informația: multele participări la seminarii, școli de vară și conferințe nu pot fi foarte utile angajatorului care este interesat în primul rând de abilitățile tale.
8. Ai grijă la greșeli: indiferent dacă sunt sau nu de gramatică, greșelile nu au ce căuta într-un CV. Chiar dacă le faci din neatenție, mesajul pe care ele îl vor trimite angajatorului va fi că ești o persoană neatentă, incapabilă să ducă o sarcină la bun sfârșit în condiții bune, sau că pur și simplu nu îți pasă de calitatea muncii tale. În cazul în care faci greșeli gramaticale este și mai grav, ele denotă o educație precară.
9. Roagă pe cineva să-ți verifice CV-ul: chiar dacă tu crezi că poți pune punctul final pe CV, este bine să știi că ai avea nevoie de o persoană care să se uite peste el pentru a-ți semnala posibilele greșeli. Ochiul tău deja s-a obișnuit cu documentul și este posibil să nu mai vezi greșelile. Este bine oricum să nu-ți scrii CV-ul într-o zi și să revii la el după câteva zile, pentru verificarea finală.
10. Referințe: este bine să le verifici înainte de a le folosi. Poți chiar menționa că le vei oferi dacă acestea îți vor fi solicitate. Dar dacă dai referințe, este bine să discuți cu acele persoane înainte. Cel mai bine ar fi ca aceste persoane să fie ori fostul angajator, ori un fost profesor de liceu sau de facultate care te cunoaște bine.
11. Completează toate câmpurile: formularele standard de pe site-uri trebuie să fie completate cât mai detaliat.
12. Actualizează-ți CV-ul: cel care te recrutează va trebui să știe naționalitatea, adresa curentă, data nașterii și datele de contact complete. Informații precum starea civilă sau dacă ai sau nu copii nu sunt obligatorii.
13. Dă o notă de profesionalism documentului: asigură-te că adresa de email menționată este aceeași cu cea pe care o folosești când contactezi angajatorul. Adresa de email ar trebui să aibă forma NumeleTau@ Gmail, Hotmail sau alt domeniu.
14. Modelul Europass: dacă nu se cere, modelul de CV Europass nu este obligatoriu. Poți folosi orice model în format Word, sau poți crea propriul model. Poza atașată nu este obligatorie, însă te poate ajuta de multe ori. De obicei angajatorul discută cu multe persoane zilnic, asa că, o poză l-ar ajuta sa îşi amintească mai uşor de tine.
15. CV în engleză: adresele, numele persoanelor, școlile sau locurile de muncă nu ar trebui traduse. Și nu uita să verifici de două, trei ori dacă totul este corect gramatical. Folosește cu încredere Google Translate , Linguee sau Oxford Dictionary.
16. Fonturi folosite: Folosește un font simplu, standard: Arial, TNR, Courier.
17. Dimensiunea fontului: 11-14
18. Aliniere text: aliniază textul la stânga. Renunță la paranteze și acolade.
19. Imprimare: imprimă pe o singură parte și utilizează o imprimantă de bună calitate.
20. Numele pe primul rând: pe primul rând trebuie să apară doar numele.
21. Trimiterea prin e-mail: dacă îl trimiți prin e-mail, copiază textul și în corpul mesajului, doar ca să fii sigur că se uită cineva pe el.
22. Adaptare pentru fiecare job: adaptează CV-ul pentru fiecare job în parte.
23. Actualizează CV-ul: nu uita să-l completezi cu noile experiențe.
24. Hobby-uri: hobby-urile nu sunt obligatorii, dar îi ajută pe angajatori să-și facă o idee despre personalitatea ta.
Aptitudini: calități fizice și intelectuale, puse în evidență în anumite circumstanțe. Ele informează despre calitățile tale (poți lucra în condiții de stres, poți face față sarcinilor multiple).
Competențe: reprezintă ceea ce știi să faci (cunoștințe teoretice și practice). Competențele sunt dobândite doar prin studiu și experiență.
Motivații: constituie forța care îl face pe candidat să aplice pentru un job. Motivațiile sunt cele care stau la baza activităților noastre.
Identifici toate talentele pe care le ai: poți folosi computerul de acasă, poți trimite faxuri sau ești o persoană ordonată. De asemenea, trece toate cursurile absolvite, chiar dacă ție ți se par mai puțin importante. Identifică hobby-urile pe care le ai.
Este recomandat să aștepți o săptămână. Unii angajatori doresc să fie contactați, alții îi contactează ei pe candidați. Le poți trimite un e-mail ca să le amintești că ai aplicat sau poți trimite încă o dată CV-ul. Nu uita să menționezi foarte clar numele, jobul pentru care ai aplicat, care este interesul și care sunt competențele tale. Nu uita că ești o persoană necunoscută și că te adresezi unei persoane. Pune-te și pe tine în CC. Le poți telefona, amintind că ai trimis un CV, întrebându-i politicos dacă l-au primit și dacă mai recrutează alți candidați pentru poziția solicitată. Nu suna de mai multe ori.