Noua agendă europeană pentru învățarea adulților - documente și principii

Noua agendă europeană pentru învățarea adulților (NEAAL 2030) subliniază necesitatea creșterii semnificative a participării adulților la învățarea formală, non-formală și informală, conturând și o nouă viziune asupra modului în care învățarea adulților ar trebui să se dezvolte în Europa până în anul 2030. Pornind de la ideea că este important ca oamenilor să li se asigure condițiile necesare pentru a acționa ca agenți ai schimbării prin alegerile pe care le fac, NEAAL 2030 prioritizează, la nivelul fiecărui stat membru, cinci domenii fundamentale, care asigură continuitatea activității și dezvoltarea învățării în rândul adulților. Acestea sunt redate în schema de mai jos și explicate pe larg în cele ce urmează.

Domeniul prioritar 1

Guvernanță – are în vedere:

  • Parteneriatele (dintre guverne, autorități regionale/ locale, furnizori de educație și formare, întreprinderi, parteneri sociali, serviciile publice de ocupare a forței de muncă etc.) acoperă sarcini precum analizarea nevoilor în materie de educație și formare, dezvoltarea oportunităților de învățare pentru adulți, optimizarea implicării tuturor părților interesate și a cooperării între acestea, sensibilizarea și informarea, dar și sprijinirea punerii la dispoziția furnizorilor/ întreprinderilor a unor orientări și a unei consilieri suficiente;
  • Cooperarea (la nivelul părților implicate) cu privire la nevoile în materie de învățare în rândul adulților presupune o abordare cuprinzătoare a învățării, care să asigure o supraveghere transsectorială, parteneriate și politici coerente, rezultând în strategii de învățare în rândul adulților și strategii naționale în materie de competențe, bazate pe cercetare, dovezi și date;
  • Finanțarea eficace și eficientă a inițiativelor de învățare în rândul adulților.

Domeniul prioritar 2

Furnizarea de oportunități de învățare pe tot parcursul vieții și utilizarea lor – accentuează câteva direcții principale:

  • Sensibilizarea adulților cu privire la importanța învățării ca demers întreprins pe tot parcursul vieții;
  • Personalizarea demersului formativ prin sisteme eficace de orientare pe tot parcursul vieții, precum și prin sisteme integrate de validare a învățării obținute anterior;
  • Previzionare a competențelor cu scopul de a sprijini orientarea pe tot parcursul vieții și planificarea învățării în rândul adulților;
  • Stimulente financiare, măsuri compensatorii în vederea creșterii angajamentului angajatorului față de învățarea în rândul adulților;
  • Alocarea și utilizarea eficientă a fondurilor de finanțare; monitorizarea cheltuielilor.

Domeniul prioritar 3

Accesibilitate și flexibilitate – subliniază faptul că:

  • Învățarea în rândul adulților ar trebui să fie caracterizată prin flexibilitate în ceea ce privește timpul, locul, resursele, formele de organizare și punere în aplicare și printr-o varietate de abordări și măsuri pentru a spori participarea, incluziunea și motivația de a învăța. Totodată, ea ar trebui să permită înscrierea nu numai în programe de formare și educație formală, ci și în programe nonformale care vizează recalificarea și perfecționarea, lărgind astfel paradigma învățării;
  • Programele educaționale și de formare furnizate în contextul învățării în rândul adulților ar trebui să se bazeze pe cunoștințe, aptitudini și competențe anterioare, dar și pe experiența, preferințele și particularitățile cursanților. O abordare educațională și de învățare care încurajează adulții să își exprime afinitățile, dorințele și nevoile este favorabilă incluziunii și îi motivează pe adulți să se educe și să își îmbunătățească competențele, oferind, în același timp, oportunități de dezvoltare personală și profesională, învățare în comunitate, învățare intergenerațională etc.;
  • Învățarea în rândul adulților ar trebui, de asemenea, să faciliteze dobândirea și consolidarea cunoștințelor, aptitudinilor și competențelor, contribuind astfel la asigurarea unor societăți mai incluzive și la garantarea egalității de șanse în funcție de circumstanțele specifice și de contextul socioeconomic, acordându-se o atenție deosebită grupurilor vulnerabile;
  • Este important să se asigure stimulentele financiare și de altă natură, dar și acțiuni concrete de sprijinire a cursanților;
  • Învățarea pe tot parcursul vieții ar putea fi consolidată și prin furnizarea unor oportunități de învățare mai flexibile și modulare (micro-certificate) sau a unor parcursuri de învățare mai incluzive.

Domeniul prioritar 4

Calitate, echitate, incluziune și reușită în învățarea în rândul adulților – pune accent pe câteva direcții fundamentale:

  • Profesionalizarea și consolidarea capacităților educatorilor și formatorilor pentru adulți, inclusiv ale practicienilor (mentori, tutori) și ale altor profesioniști implicați în activități de sprijin (cum ar fi orientarea, validarea, informarea, sensibilizarea, conducerea și managementul învățării în rândul adulților) sunt esențiale pentru calitatea educației și a formării oferite. Definirea și validarea competențelor-cheie ale profesioniștilor din domeniul învățării în rândul adulților ar putea reprezenta o valoare adăugată;
  • Mobilitatea (cursanților adulți, a educatorilor/ formatorilor pentru adulți și a altor părți interesate) ar trebui extinsă ca element esențial al cooperării europene și ca instrument de îmbunătățire a calității învățării în rândul adulților. Programul Erasmus+, care oferă o varietate de noi posibilități pentru consolidarea mobilității în interiorul și în afara UE ar trebui folosit pentru consolidarea cooperării transfrontaliere.
  • Incluziune – Învățarea în rândul adulților este importantă pentru promovarea egalității de gen și a solidarității între diferite grupe de vârstă și între culturi și persoane din toate mediile.
  • Asigurarea calității furnizorilor de educație și formare pentru adulți și a partenerilor acestora ar trebui consolidată. Monitorizarea rezultatelor furnizării de învățare în rândul adulților poate spori asigurarea calității. Atât formarea, cât și validarea și recunoașterea învățării anterioare ar trebui să vizeze dezvoltarea unor formule interne și externe de asigurare a calității și punerea lor în practică.

Domeniul prioritar 5

Tranziția verde și tranziția digitală – se centrează pe:

  • Asigurarea permeabilității și flexibilității între diferitele forme și niveluri de învățare în rândul adulților;
  • Dezvoltarea competențelor verzi și digitale necesare (de exemplu, competențe sporite în domeniul mass-mediei digitale și sensibilizarea față de mediu) în rândul tuturor generațiilor pentru a lucra și a trăi proactiv într-un mediu digital.
  • Învățarea digitală (mixtă, hibridă etc.) necesită, de asemenea, dezvoltarea profesională a educatorilor și formatorilor pentru adulți, precum și sprijin pentru utilizarea instrumentelor digitale și adaptarea materialelor, abordărilor și resurselor de învățare.
  • Deschiderea mediilor de învățare va accelera transformarea digitală sau va îmbunătăți infrastructura/inițiativele deja existente (prin promovarea unor societăți favorabile incluziunii, digitale și durabile și a unor locuri de muncă propice învățării). Platformele de învățare pentru binele public ar trebui să fie concepute astfel încât să le ofere participanților sprijin motivațional, mentorat profesional, orientare și consiliere.

 

Toate aceste domenii și direcții de acțiune sunt concepute pentru a promova o nouă cultură a învățării, menită a evidenția relevanța competențelor de bază pentru toți și a acumulării continue de cunoștințe, aptitudini și abilități relevante, la toate nivelurile, în contexte de învățare formală, nonformală și informală, pe tot parcursul vieții.