Joi, 2 aprilie 2020, rectorul SNSPA, prof. univ. dr. Remus PRICOPIE, fost ministru al Educației și Cercetării, a participat la o întâlnire de lucru online, alături de experți internaționali în domeniul educației, pentru a dezbate și identifica răspunsuri la provocările cu care se confruntă educaţia globală în timpul crizei generată de noul coronavirus. Discuția, găzduită de Esteban BULLRICH, senator, fost ministru al educației în Argentina, și Vikas POTA, Fondator și CEO al organizației Mission Education, Marea Britanie, a vizat modul în care statele asigură un proces de educație coerent și de calitate, în condițiile în care închiderea școlilor afectează peste 1,3 miliarde de elevi din întreaga lume.
Grupul de experți este format din actuali și foşti miniştri ai educației din Africa de Sud, Argentina, Brazilia, Corea de Sud, Grecia, Noua Zeelandă, Rusia, Paraguay, România, reprezentanți ai unor organizații internaționale precum Banca Mondială sau OECD, manageri ai unor companii multinaționale din Marea Britanie, SUA, Brazilia, Turcia, Africa de Sud, Elveția, Danemarca.
În domeniul educației, oricât ar fi de necesare și eficiente, măsurile luate pentru a lupta împotriva răspândirii noului coronavirus au agravat inechitățile existente. Prima problemă analizată în cadrul reuniunii o reprezintă faptul că accesul limitat la educație al copiilor care provin din mediile dezavantajate socio-economic va avea efecte pe termen lung.
O altă problemă este determinată de faptul că această criză arată cât de inflexibile și neadaptate la noile tehnologii sunt sistemele de educație din anumite state. Totodată, există diferențe mari între țări, chiar și în interiorul acestora, între diverse regiuni sau între mediul urban și mediul rural, în materie de alfabetizare digitală și acces la resurse digitale. Este nevoie de conturarea unor soluții pe termen lung, pentru asigurarea resurselor necesare celor care învață acasă și pentru a evita abandonul şcolar, în special acolo unde programele și platformele de învățare la distanță nu pot fi implementate. „Cu siguranță, viitorul apropiat va aduce modificări majore în modul în care este privit procesul de educație, ceea ce, evident, va determina modificări legislative și reforme profunde, astfel încât componenta digitală a procesului de învățare să devină o constantă și nu o opțiune.”, a afirmat prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul SNSPA.
Pe măsură ce această criză continuă, statele trebuie să evalueze efectele negative ale menținerii școlilor închise, în special pentru cei mai vulnerabili. Scopul trebuie să fie acela de a-i ajuta pe elevi să învețe și să rămână în siguranță. Este esențial să luăm în considerare ce se poate face acum și în viitor, deoarece sistemele de învățământ trebuie să se asigure că cei mai vulnerabili nu sunt lăsați în urmă.
În cadrul acestei videoconferințe, profesorul Remus PRICOPIE, Rectorul SNSPA, a subliniat nu numai nevoia de a investi în infrastructura digitală educațională, dar și nevoia de a recunoaște rolul profesorului în procesul de învățare, indiferent dacă vorbim de învățarea clasică, în școală, sau de ghidarea procesului de educație în mediul virtual. “Criza demonstrează, înca o dată, că educația nu se poate face fără să existe un arhitect al procesului de învățare, la nivelul fiecarei clase, iar acest arhitect nu este ministrul educației, nu este primarul, care are responsabilitatea infrastructurii școlare, nu este inspectorul școlar, nu este directorul școlii, ci profesorul, cel care, cu dedicație și profesionalism, alimentează curiozitatea fiecarui elev în parte și îl ajuta să progreseze, chiar și în condițiile izolării sociale, determinate de pandemia Covid-19. Prin urmare, orice investiție în profesori este o investiție în copiii noștri și în viitorul țării.”, a susținut prof. univ. dr. Remus Pricopie.
Criza actuală ne pune în situația de a evalua limitele și vulnerabilitățile actualelor sisteme de educație din lume. Pentru a asigura educația de bază și competențele-cheie, îndeosebi pentru copiii care provin din medii vulnerabile, guvernele lumii vor fi obligate să investească mai mult în noile metode pedagogice, în formarea profesorilor și să asigure acces gratuit al elevilor la resursele educaționale digitale, inclusiv din perspectiva conectivității.