În contextul escaladării conflictului dintre Rusia și Ucraina, Centrul pentru promovarea Participării și Democrației (CPD) din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) a elaborat un raport privind dinamica în spațiul public românesc a propagandei anti-occidentale, a curentelor populiste și a conversațiilor online despre situația regională.
Raportul sintetizează rezultatele unor cercetări și analize realizate de CPD în ultima perioadă, vizând conversațiile din spațiul online românesc, tendințele de căutare online, precum și atitudinile populației. Concret, a fost analizată comunicarea pe Facebook (pentru a identifica tendințele de manifestare a vocilor pro-Rusia din România), căutarile pe Google (pentru a identifica nivelul interesului românilor pentru criza din Ucraina, dar și pentru Rusia și NATO), precum și mai multe date de sondaj (pentru evaluarea încrederii românilor în actorii geopolitici principali). De asemenea, CPD a realizat și o analiză a discursului populist în social media din România.
Concluzii ale datelor de sondaj – atitudinile populației. Nivelul încrederii românilor în actorii occidentali rămâne ridicat – 2 din 3 români au încredere în Vest și resping Rusia, și doar 15% susțin „modelul estic”. Totuși, peste un sfert dintre români (27%) consideră că aderarea României la NATO și UE a fost „o greșeală”. Tot 27% consideră că NATO nu ar ajuta România în cazul unui atac și că Rusia este mai puternică decât NATO. Deși încrederea în Rusia nu depășește 15% la nivelul populației, în rândul tinerilor inactivi și fără studii superioare, acest procent urcă la 23%. Publicul cel mai expus la propagandă și dezinformare este format din tineri inactivi, fără studii superioare și muncitori fără studii superioare. Împreună, aceste publicuri compun 45% din populație.
Concluzii ale analizei spațiului online. Există o amplificare a narativelor anti-occidentale în peisajul online românesc. Potențialul conflict din Ucraina a crescut luna trecută vizibilitatea mesajelor anti-NATO, anti-SUA și anti-Vest în general. 6% din impactul conversațiilor online despre Ucraina este dat de TikTok. În social media există ample clustere conservatoare (asociate partidelor populiste sau mișcării antivaccin) care sunt potențiali promotori ai mesajelor anti-occidentale. Paginile și grupurile de Facebook cu conținut pro-Rusia sunt mai vizibile decât în trecut. Pagina ediției românești a Sputnik este mult mai activă decât alte ediții Sputnik din regiune.
Surse ale datelor analizate: Google Trends, ZeList Monitor, CrowdTangle, sondaje de opinie CPD.
Mai multe detalii, în studiul complet, disponibil aici.
Centrul pentru promovarea Participării și Democrației din cadrul SNSPA este o unitate de cercetare, analiză și evaluare a participării cetățenilor la procesul democratic. CPD reunește experți în domenii precum știinţa politică, sociologie, științe administrative, comunicare, relaţii internaţionale sau studii europene.