Autori: Klavdija Zorec, Deirdre Desmond, Trevor Boland, Aoife McNicholl, Anne O’Connor, Gillian Stafford & Pamela Gallagher
Cuvinte cheie: dizabilitate; tehnologie; incluziune; învățământ universitar; abordare globală a campusului; design universal
Articolul “A whole-campus approach to technology and inclusion of students with disabilities in higher education in Ireland” se axează pe modalitatea în care instituțiile ar putea să depășească obstacolele tehnologice și de acces, și pentru a crea o cultură sistemică a incluziunii în învățământul universitar. Dezideratul asumat de către autori în ceea ce privește mediul universitar vizează integrarea principiilor privind diversitatea și incluziunea, într-o manieră în care acestea ar fi norme, nu excepții pentru universitar. În acest context, studenții cu dizabilități (și în mod particular cu dizabilități invizibile) sau cu nevoi educaționale speciale vor fi participanți deplini și egali, fără să fie necesară declararea dizabilităților pentru a putea participa. Astfel, autorii se uită la modalitatea în care tehnologia este inclusă în mediul și campusul universitar pentru a asigura un spațiu inclusiv în toate dimensiunile vieții studențești.
Abordările integrate la nivel de campus privind participarea studenților presupun implicarea întregului personal și acoperă toate ariile și experiențele studenților, cum ar fi dezvoltarea de programe de studii, instruire, metode de evaluare, servicii, activități extra curriculare și mediile digitale și fizice pe care să le poată accesa un grup cât mai divers de studenți. Această abordare pleacă de la principiul că dizabilitatea este construită social și că includerea studenților cu dizabilități ar trebui să fie prioritizată. Această perspectivă se încadrează în modelul social în care responsabilitatea dizabilității este a mediului, inclusiv asupra tehnologiei, a felului în care acestea sunt construite și care reprezintă surse de dizabilitate.
Instrumentele digitale sunt considerate relevante în acest proces și pentru că pot asigura implicarea și independența studenților cu dizabilități în învățământul universitar. De exemplu: programele de citire a textului, recunoașterea vorbirii sau alte aplicații suport fac accesibile resursele educaționale. Cu toate acestea, studiile arată că aceste instrumente sunt slab integrate în campusurile universitare.
Aplicând o metodă calitativă (folosind interviuri semi-structurate), autorii și-au propus să identifice perspectivele, procesele și elementele care constituie o abordare integrată la nivelul campusului din punct de vedere tehnologic pentru a asigura un mediu inclusiv și pentru studenții cu dizabilități. Au fost intervievate persoane în funcții de conducere, persoane din zona administrativă și studenți cu dizabilități din Irlanda. În urma colectării și analizării datelor au fost identificate cinci teme: echitatea accesului la resursele tehnologice; responsabilitatea și răspunderea comună; pregătirea personalului; angajamentul și managementul instituțional; parteneriatul cu studenții. Ca exemple au fost menționate: materialele digitale accesibile (nu în varianta scanată care nu permite citirea sau mărirea fontului); implementarea Directivei privind accesibilitatea site-urilor Web pentru platformele utilizate la nivel de campus; formarea obligatorie a personalului, dar și conștientizarea faptului că acest proces este unul comun pentru tot personalul didactic și administrativ, nu doar pentru cei cu atribuții directe în lucru cu persoanele cu dizabilități, colaborarea cu studenții dizabilități în planificarea și luarea deciziilor privind modificarea și adaptarea mediului educațional, experiența acestora fiind fundamentală.
Acest text reprezintă o sinteză destinată informării comunității academice cu privire la studiile relevante în domeniul integrării studenților cu dizabilități în mediul universitar. Conținutul a fost atent selectat și sintetizat pentru a oferi informații relevante persoanelor interesate. Recomandăm parcurgerea integrală a textului dacă acesta este considerat util în procesul de cercetare.