Barometrul Industriei din România: Rezultatele lunii februarie 2017

Industria şi-a revenit în februarie, după patru luni de declin.

• VOLUMUL PRODUCŢIEI a crescut pentru prima dată după patru luni de cădere puternică. Timp de 60 de zile, decembrie şi ianuarie, activitatea din industrie s-a aflat în contracţie atingând în ianuarie nivelul cel mai coborât din ultimele 28 de luni (35 de puncte). Dar în februarie, activitatea a crescut la 53 de puncte, iar industria a intrat în marginea de jos a zonei de expansiune (peste 50 de puncte).
• COMENZILE NOI au crescut şi ele, dar se află sub media ultimelor 28 de luni.
• COMENZILE NEEXECUTATE arată o uşoară scădere în februarie, dar fluctuaţia e nesemnificativă pentru că la opt din zece firme volumul comenzilor neexecutate se află în echilibru (nu scade şi nu creşte). Echilibrul înseamnă că cererea este la nivelul capacităţii de execuţie.
• TIMPUL ÎN CARE LIVREAZĂ FURNIZORII a rămas constant.
• NUMĂRUL ANGAJAŢILOR a crescut puţin în februarie, faţă de ianuarie. Dar procentul firmelor care au făcut angajări a fost egal cu procentul celor care au renunţat la o parte din angajaţi.
• STOCURILE au rămas în continuare în zona de contracţie, sub 50 de puncte. Comenzile noi şi volumul producţiei nu au reuşit încă să reumple stocurile firmelor.
• COMENZILE PENTRU EXPORT au crescut în februarie atingând nivelul cel mai înalt din ultimele 4 luni.
• IMPORTURILE de materii prime au revenit pe creştere, odată cu mărirea cererii interne şi externe.
• CHELTUIELILE DE CAPITAL au fost în ianuarie şi în februarie la nivelul cel mai coborât din ultimele 28 de luni. Scăderea sau stagnarea cheltuielilor pentru capacităţi noi, echipamente şi alte active care pot duce la creştere economică semnalează un nivel redus de încredere a managerilor.
• COSTURILE DE PRODUCŢIE au crescut trei luni la rând, din decembrie până în februarie inclusiv şi se află acum mult peste media costurilor din ultimele 28 de luni. Creşterea prelungită a costurilor transmite semnale de inflaţie.
• PREŢURILE încasate de firme au crescut în februarie faţă de ianuarie şi faţă de media preţurilor din 2015-2016, dar creşterea a fost mai slabă decât avansul costurilor de producţie, ceea ce poate afecta profitul firmelor.
• AŞTEPTĂRILE MANAGERILOR PENTRU URMĂTOARELE 6 LUNI s-au temperat. În februarie a fost prima dată în ultimele 8 luni când indicatorul de optimism, calculat ca medie a speranţelor cumulate privind cererea, producţia şi încasările, s-a oprit din creştere şi a regresat cu un punct faţă de luna ianuarie.

În concluzie, industria pare că şi-a revenit în februarie, înregistrând creşteri la 60% din indicatorii măsuraţi de Barometru. Dar deocamdată, nici intensitatea, nici direcţiile schimbării din februarie nu sugerează o creştere durabilă.

Barometrul Industriei din România, rezultatele lunii februarie 2017

Detalii tehnice
• Barometru lunar cu situaţia la zi din industrie.
• Prezintă activitatea din industrie în luna februarie 2017.
• Apare în circa 20 de zile de la încheierea lunii analizate.
• Realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie.
• Datele culese prin interviuri directe cu managerii firmelor în intervalul 15-17 martie 2017.
• Rezultatele pot fi vizionate pe site-ul SNSPA

Coordonatorii Barometrului:

Dr. Petre Datculescu, Director General
IRSOP Market Research & Consulting SRL
Tel.: 021 315 66 41; e-mail: office@irsop.ro
Conf. Univ. Dr. Florina Pînzaru, Decan
Facultatea de Management
Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative

Conf. Univ. Dr. Lucian Anghel
Facultatea de Management
Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative

Următoarea apariţie: aprilie 2017 cu situaţia din martie 2017.

Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget