Rectorul SNSPA, prof. univ. dr. Remus Pricopie: Dezbaterea parlamentară asupra Legilor educației nu trebuie să afecteze logica și coerența proiectelor fundamentate în „România Educată”

Declaraţia rectorului Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), prof. univ. dr. Remus Pricopie, privind amendamentele depuse la proiectele legilor Educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, inițiate de ministrul Ligia Deca și aflate în dezbatere parlamentară.

 

„Dezbaterea parlamentară asupra Legilor educației este extrem de importantă. Deși, de multe ori, procesul de reglementare a unui sector este perceput ca o responsabilitate a Guvernului, Parlamentul este și trebuie să fie forul suprem de dezbatere și legiferare. Și nu doar prin prisma caracterului său reprezentativ, ci și a faptului că pluralitatea de idei, valori și viziuni asupra societății asigură o mai mare coerență și sustenabilitate a actelor normative.

Cu toate acestea, orice astfel de proces trebuie gestionat cu atenție și responsabilitate. Cu atenție la ceea ce poate aduce excesul de reglementare și cu responsabilitate față de coerența și logica reglementării.

Să nu uităm că Legea educației este o normă-cadru, o lege care setează principiile de bază ale sistemului de învățământ. Aceasta nu poate și nu trebuie să prevadă cazuri infinite și situații particulare și nici să adreseze tot felul de teme care își pot avea rezolvarea la niveluri decizionale subsecvente. Riscul de supra-reglementare poate face mai mult rău decât bine.

Excesul de amendamente (înțeleg că au fost depuse peste 800 de amendamente!!!) arată interesul deosebit pentru educație, dar poate produce și blocaje sau confuzii. Orice propunere care completează, întărește și îmbunătățește un proiect de lege este de salutat. Este însă nevoie de grijă și de responsabilitate, astfel încât modificările punctuale și disparate să nu deturneze firul logic al Legilor educației și să afecteze structural o construcție bine gândită și închegată.

Am convingerea că dezbaterea parlamentară va conduce în final la un document care să asigure coerență și care să ofere un sens clar procesului de modernizare a învățământului românesc. Altfel, ne putem aștepta la blocaje și la norme nerealiste, așa cum s-a întâmplat cu Legea nr. 1, adoptată la finalul anului 2010 și intrată în vigoare în 2011.”

Comments are closed.
Facebook Pagelike Widget